Bijzonder beeld is fundamenteel om meer verkoop te genereren en merkbeleving te vergroten. Echter zonder te weten wat je met je beeld gaat doen, voor wie het is en wat je er mee wilt bereiken schiet je met hagel in plaats van op scherp.
Beeld maakt informatie toegankelijker en vergroot de duidelijkheid en het begrip van een boodschap. Vooral wanneer beeld vanaf het begin wordt meegenomen in het communicatieproces. Tijdig nadenken over beeld zorgt er voor dat er voldoende tijd is om tot een goed beeldproduct te komen. Op die manier krijg je een samensmelting van tekst en beeld in plaats van een zoektocht achteraf naar een 'plaatje bij het praatje'.
Wanneer je doelgroep gericht op zoek is naar informatie, bijvoorbeeld een antwoord op een specifieke vraag, dan is het vooral relevant om beeld op een functionele manier in te zetten. Studio Sterkenburg benaderd nagenoeg alle opdrachten vanuit dit standpunt.
Wil je als afzender een boodschap overbrengen aan de ontvanger, dan is het belangrijk om beeld op een emotionele manier in te zetten. Bedenk dus wat er bij je ontvanger moet blijven hangen. Wees dus concreet!
Breng je doelgroep goed in kaart! Wie is het? Wat zijn de interesses? En kennisniveau? Onderzoek waar ze zich bevinden. Waar en wanneer halen ze informatie vandaan? Is dit online, offline of allebei? Bedenk ook of je doelgroep spontaan informatie haalt, of dat je ze een beetje moet helpen!
Zorg in ieder geval dat je leverancier exact weet wat je als eindproduct verwacht. Is dit niet duidelijk, dan is de inzet van je beeld dat waarschijnlijk ook.
- Wat is de boodschap en het doel van communiceren?
- Wie is je beoogde doelgroep?
- Welk effect moet het beeld hebben?
- Waarom is dit juist voor jouw doelgroep relevant?
- Waar bevindt de doelgroep zich?
- Wanneer communiceren we?
Of we nu portretten maken van personeel, producten in de studio, of campagnes. We hebben altijd het proces duidelijk. Samen bepalen we de inhoud, de creatieve invulling, zoals vorm of stijl is aan ons. Benoem wat je niet wilt, maar geef wel de ruimte voor originaliteit en innovatie. Het maken van een beeldproduct is altijd een co-creatie waarin je samen tot een goed product komt.